Anouk-Shanon-Karen-in-Tanzania.reismee.nl

Marumba, een paradijs in Tanzania

Hoi hoi

Gisteren zijn we naar Marumba (= een domein van de broeders vrij afgelegen, waar een psychiatrisch ziekenhuis is) geweest.. Op Afrikaanse tijd was het wel.. We moesten om 7u30 in Aqualodge zijn om te vertrekken dus wij om 6u15 uit ons bedje zodat we tegen 7u20 beneden waren. Een uur later waren we daar nog aan het wachten. Toen kwamen Nkora en Katrien aan.. Het eerste wat hij zei was polé (sorry) omdat Jean-Michel ons blijkbaar had moeten doorgeven dat we een uurtje later vertrokken. Maar dat had hij dus niet gedaan. Toen we dan uiteindelijk vertrokken merkte de chauffeur op dat zijn voorste band een beetje aan de platte kant was. Dus eerst nog een tussenstop aan de garage, waar we uiteindelijk een tijd hebben moeten wachten en uiteindelijk hebben ze ons gewoon een reserveband meegegeven in geval van nood.

Dus om 9u30 (2uur later dan gepland) konden we eindelijk richting Marumba vertrekken. Een rit van 2 uur via hobbelige, steile zandwegen. Wel met een prachtig uitzicht.

Eenmaal aangekomen bij de broeders daar stond ons ontbijt klaar. We hebben daar dan eventjes gezeten en een beetje rondgekeken. Een broeder heeft ons dan rondgeleid in het dorpje.

We hebben daar dan eerst nog gegeten ’s middags. Het was lekker: gebakken patatjes, gekookte aardappelen in sausje, rijst, eitjes, varken, kip en groentjes.
Na een korte middagpauze van een uur of 2.. Zijn we uiteindelijk tegen half 4 naar het psychiatrisch ziekenhuis gegaan in Marumba. We kregen daar een rondleiding van Broeder Mark, hij is een Belg die hier woont sinds 1997. Het was heel interessant en leuk. Na het ziekenhuis heeft hij ons ook de watertoren en de windmolen laten zien. Die zorgen ervoor dat ze daar drinkbaar water hebben. Want elektriciteit hebben ze daar niet, er is 1 klein zonnepaneel aanwezig dat er voor zorgt dat ze ’s avonds licht hebben. Daarna hebben we ook nog de waterbron gezien, de ananasplantage alsook nog andere groentjes die daar gekweekt worden voor eigen gebruik.

De natuur en omgeving daar zijn echt prachtig. Om even de poëtische toer op te gaan: geen woorden kunnen deze pracht beschrijven zelfs foto’s kunnen het nog niet aantonen. Je moet het met je eigen ogen gezien hebben.

Normaal gingen we terug zijn voor het donker was, maar ja Afrika é dat was dus niet het geval.. We waren uiteindelijk thuis om 19u30. We werden dan wel gelukkig voor de deur afgezet.

Maar voor degene die hier ook naar toe zouden komen, een echte aanrader! Als het geen stageplaats is, is het zeker een bezoekje waard!

Vandaag hebben we nog wat geprint voor onze campagne en enkele foto's gaan afdrukken om te geven op onze stageplaatsen.

Morgenvroeg gaat ons wekker ook weer vroeg gaan, want om 6u vertrekken we richting Katavi! Want dan gaan we op safari.. Met de jeep door het oerwoud.. Het is eerst een dag rijden naar daar, dan gaan we een slaapplaats zoeken. En dan zaterdag het park binnengaan, daar ook weer slapen en dan zondag terug richting Kigoma trekken.

Dus waarschijnlijk vind je hier volgende week maandag een verslagje van ons safari-avontuur!

Beestige groeten!
Karen, Shanon & Anouk

Caroline

Geniet er nog van!! Nog 16 dagen en jullie staan hier terug :) whooopie
xx

Marijke Goedemé

Beste studenten verpleegkunde en onderwijs,

Ik ben blij dat jullie jaar Marumba zijn geweest. Het is daar inderdaad zeer mooi wat betreft de natuur en wij hebben de mensen van agro en bio al warm gemaakt om eens te gaan kijken in Tanzania. Ze reizen al af in november
Jullie zijn zeker nog niet vergeten, ook al zijn de reacties pover, er wordt hier veel over Tanzania gesproken. We hebben dit vandaag voorgesteld aan de studenten van het tweede jaar verpleegkunde.
Hier loopt alles gewoon door. Donderdag is het terugkommoment en nadien volgt de evaluatie van de opleiding waarop jullie zeker niet mogen ontbreken.
Ons fotoboek is af en ik zal dit doorsturen naar pixbook. Uiteraard zitten er van jullie ook mooie foto's bij. Ik zal ons persbericht ook eens doorsturen.
Geniet van de laatste weken en we zien elkaar binnenkort terug.
vele groeten daar aan iedereen!