Anouk-Shanon-Karen-in-Tanzania.reismee.nl

Weeral een week die veel te snel voorbij is gegaan!!

Hoi iedereen!!

Zoals jullie in onze vorige blog konden lezen, zijn we zaterdag gaan snorkelen. Eerst was het aanpassen van zwemvliezen en snorkel en duikbril aan de orde. Eens iedereen de juiste maat had en voorzien was trokken we naar het strand waar ons een klein, hout bootje stond op te wachten. Hier moesten we met in totaal 7 personen in. Maar dat was nog goed te doen. We zijn dan vertrokken en eerst gestopt aan een grote rotswand. Daar hebben we een tijdje gesnorkeld en toch wel redelijk wat visjes gezien. Visjes met zebrastrepen, fluorescerende blauwe visjes, witte visjes, in alle kleuren en vormen. Hier hadden we ook de mogelijkheid om tussendoor een rots te zwemmen, hiervoor moesten we 20 tal seconden onze adem kunnen inhouden. Anouk en Shanon hebben hier voor gepast. Karen heeft de uitdaging wel aangegaan en is er levend en wel terug uitgeraakt. Nadien met het bootje wat verder gevaren naar een andere plaats, genaamd het mzungu strand. Karen werd ondertussen beetje zeeziek, dus wilden we even op dit strand uitrusten, maar aangezien hier enkel stenen lagen was dit niet zo handig. We zijn dan iets verder naar een ander strandje gevaren met wat zand en begroeiing waar we tijdje hebben uitgerust en gegeten. Ondertussen voelde Karen zich terug wat beter en hebben we terug gesnorkeld. Hier waren ook weer veel visjes, in alle kleuren, zwarte, blauwe,... en zelfs waterslangetjes waren hier aanwezig. We hebben dus heel veel gezien en hebben ons heel goed geamuseerd. In de late namiddag zijn we dan teruggekeerd naar aqualodge voor nog even te skypen met de ouders. In de avond zijn we nog iets gaan drinken met Michael, Elise en hun twee leerkrachten in de Sun Side bar.

Zondag was het hier Pasen. We waren van plan om in de ochtend naar de paasmis te gaan, dat was om tien uur. Maar Jean-Michel wist ons te vertellen dat deze 4 uur zou duren en we hebben dan besloten om dit toch maar niet te doen. 4 uur was ons net iets te veel van het goede. In aqualodge hebben we aan ons opdrachten gewerkt voor school en om 13 uur was het hier barbecue op het strand ter gelegenheid van Pasen. Het was heel lekker vlees (varkensvlees), met rauwe groentjes en gegrilde banaan. Na ons goed gevuld te hebben, hebben we een frisse duik genomen in het meer. Want met dit weer kan dat enorm deugd doen. Tot eerst Lies plots iets aan haar voet voelde zuigen en knabbelen, nog geen 5 minuten later zat dat beest bij Karen. Dus we zijn dan maar met zijn allen uit het water gekomen. Anouk heeft dan nog tijdje als goal gespeeld voor Owen tijdens het voetbalspel. We zijn dan naar boven gestapt naar ons huisje. Als avondeten hebben we verloren brood gegeten met confituur en suiker.

Maandag zijn we naar de kliniek geweest, we dachten het is paasmaandag dus studenten zullen er niet zijn. Maar niets was minder waar. De studenten waren er weer. Dus met de weging en vaccinaties die wegvielen, was het enkel op bevallingsafdeling dat we konden staan. Er is 1 vrouw bevallen, de lokale vroedkundige heeft de bevalling gedaan en Karen heeft het kindje gewogen en ingewikkeld. Er lag dan nog een vrouw met 6 cm ontsluiting, zij was HIV positief, maar haar hebben we niet meer zien bevallen.

Dinsdag hebben we onze paasmaandag opgenomen, Karen en Anouk moesten vandaag hun kleedje halen. Hij had blijkbaar toch niet volledig begrepen wat de bedoeling was. Het plan was dat ze uit de stof elk een verschillend kleedje hadden, maar hij heeft twee keer hetzelfde kleed gemaakt. Maar toen ze het aanpasten, was het toch mooi gedaan. En Karen haar mama is heel handig met de naaimachine dus met wat aanpassingen zit het kleedje perfect. Dan zijn we iets geen eten in de modern, maar er was geen eten, dus het is een fruitsla geworden. Hierna zijn we stoffen gaan kopen voor Sara en Shanon, zij gaan ook samen kleedjes laten maken. Nadien naar aqualodge gestapt om op internet te gaan en aan onze opdrachten voor school te werken. Er waren jammer genoeg redelijk wat problemen met het internet, het viel om de 5 minuten uit. Shanon probeerde haar bachelorproef op te laden, want ze moest nog juist de spelling en grammatica wat aanpassen. Na drie uur lukte dit nog steeds niet en zijn dan maar naar boven gegaan, want het zou al donker worden.

Woensdag zijn Karen en Anouk naar de kliniek gegaan en Shanon naar aqualodge om te werken voor haar bachelorproef. In de kliniek hebben Anouk en Karen weer heel wat kindjes gewogen en gevaccineerd. Verder hebben ze ook heel pediatrie gekuist. Ondertussen ook beetje sociaal gedaan met de lokale verpleegkundigen. Ze zijn dan ook bijna sociaal verpleegkundigen ;)
Shanon heeft eindelijk haar bachelorproef kunnen afhalen (na twee tal uur), de spelling en grammatica kunnen aanpassen, abstract erbij gestoken en alles volledig doorgestuurd naar haar ouders. Klaar voor in te binden en af te geven op school. Verder in de late namiddag weer gewerkt aan onze reflecties en andere schoolopdrachten.

Donderdag moesten we naar Newman school in de namiddag. In de ochtend op het gemak naar beneden gestapt, mails gecheckt in aqualodge. Tegen 1 uur vertrokken naar Newman. We hadden beetje schrik dat er niet veel studenten zouden zijn, omdat de meeste nog zouden wegblijven tot maandag door de paasvakantie. Maar er waren er toch in totaal 50 tal studenten. We hebben ons weer in twee groepen verdeeld, Shanon en kleine Karen een groep en karen en Anouk een groep. In het groepje van Shanon, waren ze interactief, ze deden heel goed mee en ze hadden weer veel vragen. Soms gaat het helemaal niet meer over HIV, er was een student die alles wilde weten over ons economisch systeem en onze regering. Verder werd hier ook weer de vraag gesteld of het klopte dat er in Europa al een genezing was. Deze vraag is toch al een paar keer teruggekomen. Karen en Anouk hadden iets minder geluk in hun groepje, er zat een non (à la Whoopi Goldbergh in sister act) die er volledig van overtuigd was, dat degene die een condoom gebruiken meer kans hebben om HIV te krijgen en dat een condoom helemaal niet werkt. Anouk werd er een beetje horendol van en had de non bijna bij haar kap vastgegrepen en buitengezet. (Ze heeft dit uiteindelijk niet gedaan:) ) Het was voor hen dan ook heel moeilijk om aan de studenten duidelijk te maken dat een condoom heel effectief is en veilig in gebruik. Ze hebben dan ook maar geen condoom boven gehaald. Verder deed de groep wel heel goed mee.

Vrijdag zijn we samen met Sara naar Bangwe geweest. Dit is een soort opvangtehuis voor weeskinderen en kinderen met een fysieke handicap of met een mentale achterstand. Hier werden wel heel liefdevol ontvangen. Ze waren heel blij om ons te zien. We hebben samen met Sara hen leren tellen tot 20. Dit was niet altijd even makkelijk. Sommige konden dit al wat beter dan de anderen. We deden dit aan de hand van WC rolletjes, figuurtjes en kaartjes. Karen hield haar bezig met een dove jongen en met Richard (iemand met een mentale achterstand). Anouk heeft haar bezig gehouden met Armano, hij kon al tot twintig tellen, zelfs in het Engels. Shanon was met Edward aan het oefenen, maar deze geraakt niet verder dan twee. Verder dan drie ging het niet. Dan heeft Anouk nog geoefend met een dove jongen en Shanon met Armano met de kaartjes. Geloof het of niet, wij kunnen nu wel vloeiend tot 20 in het swahili tellen. Na twee maand is het ons eindelijk gelukt om de cijfers te kennen.:)
Hierna zijn we dan weer hope of nations geweest, hier verkopen ze tassen, portemonnees en stoffen. We hebben hier dan ook nog stoffen afgegeven, om kleedjes, rokken en topjes ervan te maken. Na het opmeten van onze maten zijn we weer naar aqualodge gegaan. Sara en Shanon zijn hun kleedjes die ze eerder deze week gaan bestellen zijn gaan halen in het centrum, deze zouden vandaag klaar zijn.

Dit was weer een kort verslag van onze avonturen van deze week.

Heel veel zonnige groetjes uit het nog steeds heel warme Tanzania

Karen, Anouk en Shanon xxx