Anouk-Shanon-Karen-in-Tanzania.reismee.nl

Feestweekend

Hellowkes,

Het is weer eventjes geleden dus ik moet al denken wat we ondertussen allemaal gedaan hebben.

Ik begin nu eens met het meest recente, vandaag dus. Vandaag hadden we ons HIV-campagne in Katabuka High School, form 4. We werden wel weer even geconfronteerd met de Afrikaanse gewoontes: het niet nakomen van afspraken… We moesten er om 11u10 zijn omdat dan de volgende les begint, wij waren er dan ook om dat uur. Maar rara het was niet mogelijk om dan te beginnen want ze hadden nog religieuze les (dat wisten ze blijkbaar niet op voorhand!) We moesten wachten tot 12u30, ondertussen begon het ook nog eens te regenen. Normaal nemen we altijd alle klassen samen, FORM4 A, B, C en D maar omdat het nu dus regende en we dus niet buiten onder de bomen konden gaan zitten, hebben we ons bij form 4A gehouden. Het was wel aangenamer ‘lesgeven’ in zo een kleiner groepje (30 lln) En joepiedepoepie hun Engels was vrij goed!! Deze les verliep heel goed en er waren weer veel vragen en opmerkingen.

Weer enkele memorabele opmerkingen/vragen/…:

- HIV kan niet voorkomen worden tijdens seks, dus geen seks hebben. En overdracht van moeder op kind: dan verwijs ik weer naar seks, geen seks hebben!

- Hoe moet een vrouw het condoom gebruiken?? Dan hebben we een vrouwencondoom getekend op het bord dat dit dus wel een andere soort condoom is en hebben we de uitleg daar rond gegeven maar dat vonden ze precies maar pijnlijk. En een man doet een condoom aan tijdens de erectie, wanneer moet een vrouw dit dan aan doen?

- Ook dacht weer iemand dat er gaatjes zaten in een condoom.

- En ook eentje dat niet aandachtig was! We hadden juist uitgelegd dat je via kussen geen HIV kon krijgen en we vroegen dan of ze voorbeelden konden geven hoe je wel HIV kon krijgen? Mevrouwtje steekt haar hand op en zegt heel serieus ’kissing’. Neeeeeee, gelukkig hadden er enkele wel goed opgelet en verbeterden die haar.

- Bij de stelling of men kan genezen van HIV zei iemand dat er in een Europa een behandeling is voor HIV want daar sterven er veel minder dan in Afrika maar dat ze deze medicatie niet doorgeven aan Afrika.

… en waarschijnlijk zijn we er nog wel wat vergeten…

Gisteren zijn we dan naar Ujiji Health center geweest. Het was er weer vrij kalm, er waren wel enkele bevallingen maar het was weer die verpleegkundige die bijna niets zegt tegen ons en ons bijgevolg ook niets laat doen. Op pediatrie was er wel een kindje binnengekomen dus zijn we naar daar gegaan. Het was gedehydrateerd en moest een infuus krijgen, onze leerkrachten hadden garrots (afklembanden) meegebracht uit België dus we kregen al onmiddellijk de gelegenheid om te tonen hoe ze die moeten gebruiken. Ook kwamen er nog enkele kindjes langs voor antibiotica. Ook nog grappig was dat er een patiënte vast zat op toilet, de deur wou niet meer open dus hebben ze die moeten inbeuken! De patiënte, die gelukkig wel al bevallen was, kon er niet zo goed met lachen. Morgen, donderdag, gaan we terug naar Ujiji dus we hopen dat het een andere verpleegkundige is, dat we toch een beetje werk krijgen.

Maandag was er normaal ook een HIV-campagne gepland in een nieuwe school maarja hééé we zitten in Afrika é dus die ging niet door, we hebben dan maar aan onze stage-opdrachten gewerkt.

Zondag zijn we gaan eten in het Hilltop hotel voor de verjaardag van Lien & Matthias. We werden van aan de receptie naar de eetzaal gevoerd met een soort golfkarretje, het is te voet ook niet echt ver maar we moesten op het karretje kruipen van de meneer, we dachten even dat we in een pretpark zaten. We hebben ook nog eens zot gedaan en hebben heel de menu genomen. Deze bestond uit: een starter springrolls (aka loempia’s), komkommersoep, hoofdgerecht (keuze uit kip, vis of rundsvlees) met frietjes en als dessert een ijsje!! Dit alles voor 16000 shilling of €8. Daarna hebben we nog een beetje geluierd aan het meer.

Zaterdag zijn we erop uit getrokken met ons leerkrachten, ’s morgens het Dr. Livingstone museum bezoeken, dat was normaal het plan maar mevr. Goedemé en mevr. Lahaye zijn de Afrikaanse gewoontes, wachten.. geduld hebben.., nog niet echt gewoon :-) En na een uur wachten op onze gids zijn we daar vertrokken omdat het hen al te lang had geduurd, we hebben wel nog eventjes vlug foto’s getrokken daarbinnen. In de namiddag zijn we dan nog samen gaan zwemmen in het Lake Tanganyika hotel. ’s Avonds ben ik samen met Karen & Sarah nog naar Bungalow geweest, dit is in Mandaleo (jeugdcentrum van de broeders), hier dansen en zingen de kinderen. Dit is elke zaterdag en is iets waar die kinderen echt naar uitkijken, je zag ook dat ze hun amuseerde.. Daar hebben we dan ook afscheid genomen van onze leerkrachten want ze vertrokken zondagmiddag terug richting Belgique!!!!

Voila nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte..

Dikke kussen,

Karen, Shanon & Anouk

Marijke Goedemé

Beste Karen, Anouk en Shanon,
Ik vond het heel fijn om jullie te zien in Tanzania. Wij zijn heelhuids thuis geraakt en nu met bagage.
Wij zijn toch erg onder de indruk van al hetgeen we gezien hebben. Ik heb al eens gekeken naar de foto's en er zijn er een aantal leuke bij van jullie.
Ik probeer er een aantal door te sturen zeker voor Karen die erg nieuwsgierig is.
Doe zeker vele groeten aan de mensen van onderwijs want ik vond het ook fijn om hen te leren kennen.
Nog het allerbeste met jullie stage en groeten aan Katrien en Nkora.

Marijke

Karen

We zijn nog steeds in volle verwachting van de foto's. ;).

Groetjes!