Anouk-Shanon-Karen-in-Tanzania.reismee.nl

Kind en gezin in Afrika

Dag lieve mensjes allemaal

Er is weeral een weekje gepasseerd wat gaat de tijd hier snel!

Dit weekend gingen we eens een stranddagje doen, een beetje zonnen, wat zwemmen, gewoon genieten en relaxen dus.. Maar daar dacht het regenseizoen toch wel anders over. Na een vermoeiende en warme tocht (ja toen vergezelde de zon ons nog) van een uur kwamen we aan op Golden beach resort. Het was toen al middag dus besloten we eerst gezellig te picknicken, Lies & Elise hadden een lekkere pastasalade gemaakt! Iets later zagen we de buien al hangen, het begon te overtrekken. We zijn dan toch nog snel het meer ingegaan dat we toch niet voor niets naar daar waren gestapt. Iets nadat we terug uit het water waren begon het te regenen en kwam de wind opzetten, we hebben dan maar de taxi teruggenomen naar aqualodge waar we dan met het thuisfront hebben geskyped!

Maandag zijn we dan terug naar het Ujiji Health center gegaan. Er lagen weer enkele vrouwen in arbeid maar omdat ze hier nooit veel doen, ze toucheren bijvoorbeeld maar om de 4uur of als ze zien dat de vliezen gebroken zijn, zijn we eens op verkenning geweest op andere 'afdelingen'. Zo hebben we een beetje Kind & Gezin gespeeld, de mama's komen elke maand met hun kindje langs om gewogen te worden, ze hebben dan ook een klein boekje mee waar een curve instaat en dan moesten we daar telkens het gewicht opzetten. Toen alle kinderen gewogen waren, een stuk of 50, zijn we gaan kijken naar de vaccinatie-afdeling. Hier hebben ze ook een vaccinatieschema, de kindjes krijgen een inenting tegen mazelen en hepatitis B. Polio krijgen ze in de vorm van orale druppeltjes en retinol (vitamine A) ook oraal. Mazelen wordt in het rechterdijbeen gedaan subcutaan, hepatitis B in het linkerdijbeen intramusculair. Shanon heeft al die kindjes pijn gedaan! Vandaar ook dat god haar vandaag gestraft heeft, ze gleed namelijk uit en kon nog maar net overeind blijven. Er liepen ook juist 3 kindjes die dat natuurlijk hilarisch vonden!

Er was deze nacht ook een prematuurtje geboren van 28 weken, maar hier is helemaal geen sprake van een couveuse of van zuurstoftoediening. De verpleegkundige sprak enkel over het voorkomen van hypothermie dus het kindje lag goed ingepakt en ook paste men af en toe skin to skin toe met de mama. Maar zuurstof of andere hulp kreeg het kindje niet. Toen wij zeiden dat het ook wel zuurstof zou kunnen gebruiken, heeft ze toch eens gebeld naar het andere ziekenhuis of zij niets hadden voor het kind goed warm te houden en extra zuurstof te geven maar dat hadden zij ook niet dus daar stopte haar ondernemingen. Tegen de middag is het kindje dan ook spijtig genoeg overleden.

Karen en Anouk hebben samen met de andere Belgische studenten hun beste beentje voor gezet tijdens een partijtje voetbal met de kinderen van Mandaleo. Na een voorsprong hebben ze uiteindelijk toch het onderspit moeten delven. Het is dan ook niet alles om in die hitte heen en weer achter een bal te lopen. Maar gelukkig zijn er geen te ernstige ongelukken gebeurt, enkel Karen die eens op haar gat lag, maar dat zijn we hier al gewoon van haar :-) Shanon was ondertussen aan het skypen met haar klas en ze vond het superleuk om haar klasje eens terug te zien!

Woensdag hebben we de eerste voorstelling van onze HIV-campagne, we zijn benieuwd hoe die gaat verlopen, hoe goed ze gaan meewerken. Want volgens de student-leerkrachten hier zijn ze het interactie-lesgeven niet gewoon.

We zullen ook nog eens wat vertellen over ons huisje, beter laat dan nooit zeker! Wij zitten in een huisje met allemaal Belgische studenten en 1 medewerker van de Broeders van Liefde. Ik & Karen delen een kamer en Shanon deelt een kamer met Elien. In het begin waren we hier met 14 personen dan was het wel nogal drukbevolkt, nu zitten we hier met 9 dat is eigenlijk wel ideaal. Het eten is hier echt wel lekker, geen rijst met bonen voor ons hier, gelukkig maar!! Onze kok/poetsman/klusjesman/... Eric is echt een pareltje, hij kookt zeer lekker en laat ons huisjes steeds proper achter. We hebben hier meer luxe dan in België, niet moeten koken, niet moeten afwassen en niet moeten opruimen :-).

Ons weekmenu:
Maandag: spaanse omelet, rijst, pikant groentesausje en aubergines
Dinsdag: Frietjes, vlees/vis, groentesausje en gebakken bananen
Woensdag: pastaschelpjes, ugali, vis/vlees, witte kool en bakbananen
Donderdag: rijst, kip, groentesaus en aubergines
Vrijdag: spaghetti met een eiersaus (favoriete dag van Anouk & Shanon!)
Zaterdag: aardappelen, vis/vlees, groenten (spinazie, witte kool, aubergines, ...)

Zondag is het Eric zijn vrije dag dus dan koken we zelf of gaan we uit eten, deze zondag hebben we wentelteefjes gemaakt, jammiieee wat waren ze lekker!!

Voila zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte!
Wij worden ook graag op de hoogte gehouden! Om deze verborgen boodschap te verduidelijken: mail ons regelmatig of reageer eens op ons blog!!! :-)

Ps: Erkenning geven in het Swahili gaat nog niet zo vlot, sorry mevr. Michiels en mevr. Goedemé!
PPs: We kijken al uit naar de komst van mevr. Lahaye en mevr. Goedemé!!

Kusjes

Shanon, Karen & Anouk

Lieve Mertens

Heel blij nog iets van jullie te horen!
Was al benieuwd!
Toch wel schrijnende toestanden daar hé!
Maar jullie amuseren zich blijkbaar ook op tijd en stond! Groot gelijk hoor!! :-)
En wat een weekmenu seg!
Jammer dat we jullie niet kunnen komen bezoeken!
Succes met de voorstelling van jullie campagne!
Geniet!!!!!!!!!!!!! Veel liefs, Lieve

Nikki

Anouk! Schaam op u! Een dt-fout terwijl ge weet dat ik dat ga lezen!

Voor de rest toffe verhalen! Behalve dan van da kindje..

xx

Anouk

Ja seg, wij zijn geen leerkrachten é, waar is ze mss kzal ze speciaal voor u aanpassen!!

xx

Katrien

Lijkt mij dat jullie daar een fijne tijd hebben! Geniet ervan!

P.S. aan Anouk en Shanon: verzorg ons Karen daar maar goed want hier wordt ze toch al wat gemist! 't Is hier zo stil i nu... ;-)

Anouk, Pascale en Ine (Sint Norbertus)

Hey Anouk en de rest,

Het is heel fijn jullie leuke verhalen te lezen: een bbq, ontbijtbuffet, zwemmen,... dat is daar een super de luxe vakantie. Dat zien wij ook wel zitten. Maandag arriveren wij ginder, hopelijk om samen alles verder te verkennen.
Tot snel!

Hebben jullie nog materialen nodig of iets anders dat ik nog voor je moet meenemen?

groetjes

Anouk, Pascale en Ine

Nikki

Tis goed hoor koekie, ge moet het niet aanpassen :)

Elien

Wat leuk om te horen dat jullie daar een supertijd beleven! Geniet er ten volle van!

*Miss you karenski!