Anouk-Shanon-Karen-in-Tanzania.reismee.nl

Bevallingen op Afrikaanse bodem

Hellokes,

Eventjes weer een update:

Zaterdag hebben we naar een filmpje gekeken, The White Masai, bij Katrien thuis. Het was gezellig.
Zondag zijn Anouk & Karen dan nog gaan zwemmen in het Tanganyika Lake hotel met Lies, Elise en Matthias, terwijl Shanon nog in aqualodge bleef met Sara en Lien. Daarna zijn we dan met z’n allen gaan eten in Coast View buiten het lekkere eten daar hebben we ook genoten van een mooie zonsondergang.

Maandag was het onze eerste dag in het Ujiji Health Center, we hebben al onmiddellijk een bevalling gezien. Daarna was er nog een complicatie bij een pasbevallen vrouw, fluxus postpartum (nabloeding voor de leken onder ons), ze hebben dan een infuus opgestart en haar vaginaal onderzocht. Er zijn dan nog enkele bloedklonters uitgekomen en de vroedvrouw zei dan dat haar cervix (baarmoederhals) gescheurd was. Ze hebben dan een dokter opgebeld die na een uurtje dan toekwam, hij onderzocht haar dan maar zei hier is te weinig licht en te weinig plaats dus moest de vrouw naar het ander ziekenhuis worden overgebracht. Maar de dokter had geen haast, hij is eerst nog eens met ons rondgegaan naar de andere patiënten die er nog lagen. Er waren ook 2 artsen bij die nog een extra opleiding aan het volgen waren tot gynaecoloog, en de arts vroeg dan verschillende vragen aan de artsen in opleiding maar ze konden niet altijd antwoorden dus hebben wij die dutsen maar wat geholpen :-).
Daarna was het die dag nog rustig en was het vooral met de vingers draaien.

Vandaag was het dan onze 2de dag en deze was gelukkig wat drukker. Toen we toekwamen waren er 2 vrouwen binnen. We mochten dan de ene vrouw onderzoeken, Karen heeft dit dan gedaan, ze had toen 5cm. Ik heb dan eventjes haar rug gemasseerd, maar iets later moest ze maar wat rondlopen van de vroedvrouw. Daarna moest die ene vrouw bevallen maar dat deden de studenten van daar met 3 stonden ze klaar met ‘steriele’ handschoenen. Het zijn steriele handschoenen maar ze doen ze aan zoals ze gewone handschoenen dus bye bye steriliteit! De bevalling ging nog vrij vlot.

Iets later stond onze vrouw dan op het punt om te bevallen, ik zei tegen Karen dat ze maar vlug handschoenen moest aandoen dat deze voor ons was :-)!! Ze moest dan preventief 2 paar handschoenen aandoen. En de vrouw is ook nog vlot bevallen van een flinke meid, ik heb haar dan drooggewreven en haar gewogen, 4 kg 500! En de vrouw was niet gescheurd!

Ondertussen was er ook nog een 17jarig meisje binnengekomen waar we constant de rug van moesten masseren, bij elke wee riep ze ons. Dus om beurten masseerde ik, Shanon & Karen haar rug dan maar. Ik heb haar dan 2maal onderzocht en de laatste maal had ze volledige ontsluiting. Maar het was een eerste kindje dus het heeft nog eventjes geduurd voor ze persdrang kreeg en er zat ook te veel tijd tussen haar weeën na een uurtje hebben ze dan toch een infuus geplaatst en gestart met Syntocinon (weeënopwekkers). Ik stond al een tijdje klaar met mijn handschoenen aan maar ze perste helemaal niet goed. Er kwam dan een vrouw binnen voor haar 6de kind die reeds volledige ontsluiting had dus heb ik mijn handschoenen gewisseld en heb ik haar bevalling gedaan. De Syntocinon begon dan toch te werken bij die 17jarige dus Karen deed ook vlug handschoenen aan om haar bevalling te doen.

Het kindje van de 17jarige had een navelomstrengeling en was heel slap bij de geboorte, na enige stimulatie en het ondersteboven houden van het kind kwam er toch een schreeuw uit zijn mond, gelukkig maar, we kregen het al warm!

De bevalling van het 6de kind zei de vroedvrouw dat de cervix een stuk was uitgezakt dus als de placenta was geboren moest ik deze terug opduwen zei ze. Dit had ik natuurlijk nog nooit gedaan en zei ik ook maar ze zei geen probleem dat lukt je wel! Ik heb het dan maar gedaan maar heb haar toch gevraagd om nog eens te controleren en dat deed ze gelukkig dan ook. Bij mij was het een meisje van 3 kg 600.

We hebben deze bevallingen volledig zelfstandig mogen doen alsook het toucheren!
We hebben ook enkele malen naar de foetale harttonen geluisterd met de Pinard (instrument) en dit lukt ons al vlotjes!

Ondertussen was het al 16u en hadden we al niet meer gegeten van ’s morgens! We waren blij dat we daarna konden eten! En keerden moe maar voldaan huiswaarts!

We gaan normaal 2x per week naar daar omdat we ook nog met onze HIV-campagne zitten. Maar we zullen nog wel heel wat kunnen doen denken we, want we hebben de geboorteboek eens bekeken en er gebeuren daar gemiddeld 200 bevallingen per MAAND!!

Volgende keer gaat Shanon wel eens onderhoren of er nog een andere dienst is waar ze eens kan staan! Want ze vind dit natuurlijk ook allemaal interessant maar daar studeert ze niet voor, ze heeft wel een inspuiting kunnen geven! Taai vel die Afrikanen vond ze :-)

Tot de volgende!

Karen, Shanon & Anouk