Anouk-Shanon-Karen-in-Tanzania.reismee.nl

Home based care

JAMBO!!! (Hallo)

Gisteren hadden we onze ‘home based care’, vermoeiend! Het was juist een zonnige, warme dag dus het was echt bakken, we moesten dan te voet telkens van de ene cliënt naar de andere en spijtig genoeg wonen ze dus niet naast elkaar :-). We hebben een bezoek gebracht aan enkele HIV-patiënten, aan kinderen met volledige of gedeeltelijke verlamming en dan nog aan een vrouw met kanker.

De HIV-patiënten voelden zich momenteel allemaal vrij goed en hadden ook nog voldoende medicatie dus daar moesten we niets doen. Het was telkens een kort gesprekje maar daar verstaan wij momenteel nog niet veel van. Als ze zich niet goed voelen dan helpen we de mensen met zich te wassen, hun huis een beetje proper maken, eten maken, …

Daarna gingen we naar de vrouw met kanker, zij wou een operatie in Dar es Salaam maar deze was veel te duur dus nu wacht ze gewoon tot ze sterft, maar momenteel voelt ze haar nog goed. Ze heeft 2 kindjes maar deze hebben alle 2 een mentale beperking dus zij zitten nu in Mandaleo, een project van de broeders van liefde, waar kinderen met een handicap zitten.

We zijn dan ook nog naar 3 huisjes gegaan waar een kindje is met een gehele of gedeeltelijke verlamming. Deze helpen ze dan ook waar ze kunnen, het ene kindje hebben ze gewassen en bij de andere was momenteel geen hulp nodig daar verliep alles goed.

Na de huisbezoeken zijn we dan naar een school geweest om te vragen of we daar mochten langskomen met onze HIV-campagne en dat was geen probleem, woensdag 30 maart en vrijdag 1 april gaan we daar voor de eerste keer onze campagne voorstellen. Dus we zijn benieuwd hoe het gaat verlopen en hoe goed ze gaan meewerken. We hebben nog 2 weken om de campagne af te werken dus we zullen mogen doorwerken maar het zal wel lukken. Want we gaan ook een werkboekje ontwikkelen voor de leerlingen en dan nog een syllabus voor de leerkrachten zodat de campagne ook kan verder gezet worden wanneer wij weg zijn.

Daarna zullen waarschijnlijk nog veel andere scholen volgen dus we zullen het druk krijgen maar we hebben ook gevraagd aan Katrien of we 1 of 2 dagen per week in een ziekenhuis mogen werken omdat we de werkwijze hier toch ook willen leren kennen.

Nu woensdag gaan we ook eens mee met Lotte (een Belgische studente die hier ook is) naar de school waar zij een project heeft opgestart omdat ze haar leerlingen de opdracht had gegeven om informatie te zoeken over cholera, malaria, aids/hiv en soa’s en ze vroeg of wij mee wouden met haar om te luisteren naar hun voorstelling en nog op eventuele vragen van hen te antwoorden door onze medische achtergrond want zij is studente sociaal werk.

Straks is het hier beachparty: bbq, muziek en zwemmen in het meer met alle Belgische studenten, broeders en medewerkers van de broeders van liefde dus het zal een gezellige boel worden!!
(We zullen nog eens foto’s trekken want het is weer enkele dagen geleden dat ik mijn fototoestel heb bovengehaald.)

Kwaheri (Saluu)

Shanon, Karen & Anouk